Co podporuje čtenářství…
- pravidelnost
- tak jako u mnohých dalších činností, návyk/pravidelnost nám pomáhá k tomu, abychom např. čtenářství zcela plynule integrovali do naší každodennosti
- doporučujeme najít si každý den stejný čas, kdy bude Váš školák číst (třeba večer, když zalezete do postýlky)
- zajímavý/vhodný výběr knih
- určitě je důležité, aby kniha, kterou Vaše dítě čte, byla pro něj zajímavá – aby šlo o téma, které ho baví (koně, vesmír, vztahy, počítače, sci-fi… a nebo od každého trochu?)
- doporučuje se, když hrdina knihy je o něco starší než jeho čtenář – můžeme se pak ztotožnit s postavou a jeho příběh nám může připomínat náš život – můžeme při četbě prožívat něco, co sami zažíváme, popř. se inspirovat, vzhlížet, nesouhlasit…
- zajímavá kniha pro dítě ale nemusí nutně znamenat zajímavá kniha pro rodiče!!! nebojte se komiksů, lehčí literatury, vtipů, takových knih, které byste vy nikdy nevybrali – může to být přemostěním k další, náročnější literatuře
- při hledání zajímavé a přiměřené knihy pro dítě je možné se inspirovat na www.databazeknih.cz nebo na www.cbdb.cz
- existuje i aplikace navázaná na www.cbdb.cz – https://www.cbdb.cz/booxy, která nabízí množství “vychytávek” – zvláště pro starší může dobře posloužit pro vyhledávání, tvoření seznamů, hodnocení…
- přiměřenost
- tak jako všude i zde platí zásada, co už známe od JAK, a tou je přiměřenost – číst příliš dlouhý text s malými písmeny může být pro začínající čtenáře po chvilce náročné, zdlouhavé a tím demotivační
- naopak existuje řada knih právě pro začínající čtenáře, kde jsou kratší slova, psána velkými písmeny, která se postupně zmenšují a prodlužují – pro dítě je tak snazší text přečíst – lépe mu rozumí, protože čte plynuleji a víte co?? Zažívá úspěch, radost – a to ho žene dál 🙂
- kladný přístup ke knihám
- když Vaše dítě uvidí, že vy sami rádi čtete, nepřímo mu říkáte, že stojí za to trávit čas četbou, že je to hodnotně strávený čas i pro Vás
- zkoušeli jste si někdy doma udělat takovou chvilku čtení? Kdy všichni společně čtete každý svou knihu…? Vyzkoušejte 🙂
- rozprava nad knihami
- Pokud Vás bude zajímat, o čem je kniha, kterou Vaše dítě čte, kdo v ní vystupuje, popř. co se mu na ní líbí…, nejen že dítě bude mít Vaši pozornost, bude se učit formulovat své myšlenky a obsah sdělení, ale zároveň to bude silně motivační. Mimo jiné tím říkáte, že stojí za to věnovat čas čtení, že Vás zajímá, jaký názor má Vaše dítě, co si o knize myslí
- také rozpravy nad knihami mezi dětmi mohou být velmi podpůrné – ať už se jedná o referát ve škole, nebo ,,obyčejné” povídání o čtené knize může další inspirovat k (pře)čtení
- volný výběr, přeskakování stránek, nedočtená kniha, opětovně čtená kniha
- stejně jako my, dospěláci, mnohdy knihy nedočteme, přeskočíme stránky, čteme jednu a tutéž knihu vícekrát, knihou někdy jen tak listujeme… i dítě může… a klidně několikrát za sebou… s důvěrou, že jednou tu správnou knihu najde… jde o to nerezignovat, ale proaktivně pátrat, ptát se ostatních, kouknout na hodnocení, popř. volit takového autora, který se třeba už jednou osvědčil,…
- číst potichu, tj. pro potěšení, ne pro nácvik čtení
- zkuste někdy číst 10 minut nahlas… pro někoho to může být pěkná fuška – nejen, že pomalu nevíme, o čem jsme četli, ale je to také mnohem fyzicky náročnější… pokud chceme v dítěti vybudovat kladný vztah ke knihám, upřednostňujme čtení takové, které přináší více pohody – asi pro většinu to bude tiché čtení, možná pro někoho hlasité, někdo to může střídat… je to na dítěti!
- číst kdykoliv a kdekoliv
- osvědčená místa – pod stolem, na skříni, pod gaučem s čelovkou, pod peřinou, na stromě, na zahradě na dece obklopené příjemnými polštáři, v čekárně, (na WC)… konzervativnější typy volí křeslo nebo postel :)))
- audioknihy
- pamatujete si, jak jste jako malí rádi poslouchali pohádky? A víte, že dnes můžete na pár kliknutí mít doma nejen pohádky, ale celou literaturu beletrií počínaje a odbornými knihami konče?
- i toto může být cesta, jak otevřít dětem svět pohádek, příběhů, fantazie…
- Zkuste někdy dítěti pustit audioknihu a těsně před vyvrcholením ji zastavit a nabídnout tu samou k dočtení 🙂 Třeba námi oblíbené děvčátko z hor – Heidi se tak také naučila číst
- technika čtení
- Aby se nám dobře vnímal děj, jde to mnohem lépe, pokud je naše technika čtení taková, že slova čteme plynule… u čtení, stejně jako u psaní, platí jednoduché pravidlo – kvalita je přímo úměrná kvantitě. Pro ty, jejichž čtení ještě není plynulé, doporučujeme každý den chvíli věnovat čas tzv. nácviku čtení. POZOR! Není to výše zmiňované čtení pro potěšení… Při nácviku čtení je vhodné číst nahlas v dobře osvětlené místnosti, v době, kdy dítě ještě není unavené. Věřte, že stačí každý den 5 a více minut a uvidíte, že zlepšení bude patrné každým dnem a dítě si bude samo přidávat čas, který bude nácviku věnovat…
- dobré ilustrace
- pokud je kniha doplněna ilustracemi, nejen že její četba může být dvourozměrným požitkem, ale zároveň nám může dokreslit atmosféru, krajinu, vzhled…
- vybírejme knihy s dobrými ilustracemi, takovými, které jsou i malými uměleckými díly v knize, vězte, že tak můžeme u dětí podpořit cit pro krásno…
- čtečky
- Některé děti jsou fascinovány technologiemi a láká je číst knihy na čtečkách, popř. tabletech. Proč toho nevyužít?
- dospělý čte dítěti
- doma a ve škole obzvláště!! se dětem zapomíná číst – po obědě uvařený čaj nebo kakao a pohovka, houpací křeslo, děti vůkol a rodiče, prarodiče, tety a strejdové mohou začít… čím víc dětí, tím lépe, protože když je příběh sdílený, je i radost sdílená
- střídání ve čtení
- některé děti může bavit, pokud jednu knihu čtou společně s rodičem; například první 3 věty přečte dítě a rodič dočte zbytek stránky, dítě tak lépe chytí děj knihy a na další straně opět přečte třeba 3 věty – výhodou je, že dějová linka je stále “živá”, lze využít i delší texty a dítě je důležitou součástí čtení, protože i ono má svůj úkol – stejný jako rodič
- Pelhřimovská výzva nebo jiné podobné výzvy
- existuje řada podpůrných “výzev”, které mohou motivovat ke čtení, děti někdy může bavit vybírat knihy podle zadaných kritérií a poté si odškrtávat splněné úkoly, je to taková trochu hra 🙂
- seznam přečtených knih
- je moc fajn, když si dítě eviduje přečtené knihy, opět ho může motivovat samotný seznam, který je číslovaný a dítě může vidět na jednom místě, jak seznam narůstá, jak se proměňují jeho preference, jak dlouho mu trvalo přečíst knihu, jak se mu líbila atd…
- zapojit se do projektu Čtení pomáhá
- projekt staví na principu, kdy děti po přečtení knihy a správném zodpovězení otázek o knize mohou rozhodnout, na jaký projekt poputuje finanční příspěvek
- je to forma, při které jde nejen o čtení, ale ono čtení má reálný dopad na podporu někoho dalšího – jde vlastně o dvojí motivaci a někdy převládne touha číst, jindy pomáhat a někdy se to krásně skloubí, že něčím, co nás baví, můžeme ještě pomoci někomu dalšímu
- pravidelná návštěva knihovny (pokud nejsou knihovny uzavřeny 🙂
- pelhřimovská knihovna nabízí pestrou škálu knih pro děti
- paní knihovnice jsou ochotné pomoci, doporučit; je tam množství knih vystavených a dítě často neví, kterou dřív vybrat, jak lákavé některé z nich jsou
- knihovny často nabízejí také různé programy, které mají za cíl podpořit čtenářství
- a pokud s dítětem jdete do knihovny, kromě jiného dítě vidí, že knihy mají i svůj “domov”, že jsou tak důležité, že existuje jedna celá budova, která má několik pater, která je plná knih
- navíc dítě uvidí, že do knihovny chodí řada dalších dětí, pro které je čtení asi také důležité
- dílny čtení
- dílny čtení ve škole také přispívají k rozvoji a podpoře čtenářství – děti v kolektivu svých kamarádů tráví společný čas čtením, o čtení si také povídají, mnohdy je jejich čtení doprovázené dílčími úkoly
- také referování o knize a zápisy z četby vedou k tomu, aby se dítě více ponořilo do příběhu, do knihy, aby se zamýšlelo nad jednáním hrdiny, nad prostředím, které autor pro svůj příběh vybral, nad vedlejšími postavami, které mohou ale zásadně změnit dějovou linku
- cílem těchto aktivit je “jít dál”, učit se jít za text, vzít si z knihy více, než jen písmenka, která dávají dohromady děj, ale podívat se na to, jaký přesah kniha nabízí, uvažovat, zda si s námi autor hraje, nebo nám podává pravdivé příběhy, zkrátka učit se, co se skrývá mezi řádky…
________________________________________________________________________________
28. března to bylo přesně 428 let od narození Jana Ámose Komenského – učitele národů 🙂 Dovolte nám na závěr vložit jeden z jeho citátů:
,,S pomocí knih se mnozí stávají učenými i mimo školy. Bez knih nebývá učený nikdo, ani ve škole.”
_________________________________________________________________________________
průvodci ZŠ Vlásenický dvůr